Entwicklung der arabischsprachigen Medienmärkte

Events

Saudi Arabia: Google delegation to promote YouTube

3/2/14

Gulf News, 2.3.14
Saudi Arabia, which has an estimated population of 28 million, is "very important to us because YouTube usage there is breaking records", Muhammad Murad, Google MENA regional manager and one of the visiting team (members), said in an interview with Gulf News.
Moreover, Saudi Arabia "is ranked highest country in the world in terms of mobile usage on YouTube", he added.

Saudi-Arabia: Daily says Al-Jazeera TV channel in kingdom to close down "soon"

3/11/14

Saudi Gazette, 11.03.2014

The Saudi move to close down Al-Jazeera came in the wake of a directive from the Ministry of Culture and Information asking Saudi journalists working for Qatari newspapers to quit their jobs immediately. The official said Saudi writers and journalists would be prevented from contributing to audio-visual and electronic media in Qatar.

Oman: BBC in Arabic and English relayed on FM

3/12/14

Oman Daily Observer, 12.03.2014

Egypt: “Egyptian Cyber Army” Claims To Be Behind Attack On Popular Satirical Show

March 17, 2014

http://www.buzzfeed.com/sheerafrenkel/egyptian-cyber-army-claims-to-be-behind-attack-on-popular-sa#.isNwKl67g

A group called the “Egyptian Cyber Army” has claimed responsibility for jamming the show, but little is known about it. Its Facebook page is covered with statements praising the Egyptian military and criticizing the Muslim Brotherhood. It remains unclear whether the group is tied to the military or acting independently.
...
Multiple theories have emerged over who was behind the interference in the show’s broadcast, beyond the “Egyptian Cyber Army.” Online, fans have blamed everyone from the military, which owns its own broadcasting equipment and has been targeted by Youssef’s jokes in the past, to Qatar, which many Egyptians charge with supporting the Muslim Brotherhood and vilify as trying to destroy their country.

Iraq: VOA expands Kurdish TV output

10/7/14

VoA, 7.10.2014

The Kurdish Service of Voice of America today launched an expanded live version of its "Kurd Connection" TV programme to Iraqi Kurdistan. The news and current events show has been expanded from 20 minutes to 50 minutes at the request of the VOA affiliate that broadcasts it, NRT TV, one of the most popular channels in the region.
Given fast breaking events, with "Islamic State" forces seizing territory in Syria and other parts of Iraq, VOA director David Ensor said, "We believe it is of the utmost importance to provide our audience in Iraqi Kurdistan with reliable and unbiased reports of what is happening."

Egypt: Media adopt self-censorship after latest Sinai attack

10/26/14

BBC Monitoring, 29.10.2014

The move is in line with a growing ultra-nationalistic tone, urging a unified front in support of the army.

Since the Sinai attack on 24 October, which left 31 soldiers dead, the country's media have relentlessly backed the official position and called for harsher measures and "less regard" for laws and human rights.

In addition, two TV shows [of Mahmud Sa'ad and Wail Ibrashi] have been taken off the air, raising questions of freedom of expression in the most populous Arab country.
...
On 26 October, the editors of 17 state and private newspapers issued a joint statement condemning "terrorism" and vowing not to criticize the army or the state, and to refrain from publishing material that could incite violence and support terrorism.

[S]tate-run Egyptian Radio and TV Union (ERTU) and the Media Industry Chamber urged media figures to "realize their national responsibility and support the army in its fight against terrorism".

Saudi Arabia: Authorities likely to close down more "hostile" TV channels

11/8/14

Arab News, 8.11.14

The source made the remarks after the recent decision of Abdel Aziz Khoja, former minister of information, to close down the office of the Wesal TV channel in Riyadh for promoting violence, hatred and sectarian division.
...
Article VI of the Regulations of the General Authority for Audio and Visual Media, which was established in September 2012, stipulate conditions of obtaining a license to open a representative office for a channel within the Kingdom. According to the regulations, a license can be cancelled or rescinded by the licensing authorities for programmes considered unacceptable.

The General Authority for Audio and Visual Media is responsible for monitoring programmes and ensuring they are in compliance with media policies of the Kingdom.

Saudi Arabia: Twitter accounts shut for "religious violations"

12/15/2014

Arab News, 15.12.2014:

The Commission for the Promotion of Virtue and the Prevention of Vice (Haia) has shut down 10,117 Twitter accounts during the year because of religious violations, its spokesman Turki al-Shulayl, has revealed.
"Their users were committing religious and ethical violations. Haia blocked and arrested some of their owners. However, it was hard to follow all the accounts due to the advanced security used in this kind of social media," he told the media.
...
Ahmad a-Ahamri, a lawyer specialized in IT crimes told Arab News that Saudi law punishes IT-related crimes with prison sentences that may exceed five years as well as fines as high as 3m riyals. "The cr! imes include religious or moral violations via the internet. The number of these accounts has increased during the last five years and there is a need to put an end to them and arrest the users who publish material against our religion and society," he stressed.

Islamic State launches online TV

1/17/2015

Aljazeera, 17.01.15:

The Islamic State [Islamic State of Iraq and the Levant, ISIL] has launched a television channel named "the Caliphate Channel," which will broadcast via the Internet. ISIL announced through a promotion that the broadcast will be around the clock, seven days a week.
Activists said that a number of forums and pages on the social networking platforms supporting the organization posted the web address of the channel on the Internet.

Arabic World: Bahrain-based Alarab news TV to launch on 1 February

2/1/2015

Alarab, 15.12.2014:

With a core focus on news, the all-Arabic language Alarab news channel will deliver programming that covers politics, business and social affairs in addition to travel, sports and culture. The region's leading business news will be delivered through its cooperation agreement with Bloomberg, which will provide world-class information to the region's business community.

Jordan: New TV channel to be launched

2/5/2015

Jordan Times, 5.2.2015:

Amman -Jordan Radio and Television Corporation (JRTVC) is preparing to launch a third channel, a JRTVC official said Thursday.
"The new channel will focus on broadcasting youth, family and drama programmes," JRTVC Director Ramadan Rawashdeh told The Jordan Times in a phone interview.

Egypt: Premier orders establishment of radio company

3/22/2015

MENA, 22.03.2015:

Prime Minister Ibrahim Mahlab ordered the establishment of a joint stock radio company under the umbrella of the Egyptian Radio and Television Union (ERTU).
The public sector company, to be named "Nile Radio", will commercially manage the frequencies and stations broadcasting on vacant FM bands.
Nile Radio will have the right to acquire any licenses, enter agreements and tenders, and undertake any commercial, industrial, financial and real estate activities related to its scope of action directly or indirectly.

Euronews, MSN Arabia join force on Mideast web

3/24/15

AIB, 24.03.2014

The 100 million monthly visitors to the MSN Arabia site can now follow, through articles and video content provided by Euronews, the latest international news and a complete up-to-date selection of programmes on Business, Europe, Culture, Science and Technology, all available in English, French and Ara! bic. The subjects covered are updated several times a day by the Euronews editorial teams.

Saudi Arabia: Al Ikhbariya TV launches chat show on Iran

4/2/15

BBC Monitoring, 2.4.15:

"It will shed light on many issues inside Iran, and will bring up the question of the Arab Ahwaz [ethnic Arabs of Iran's Khuzestan Province] who are facing persecution and usurpation of rights and are suffering under the Iranian regime."

Egypt : Descente de police et arrestation du rédacteur en chef

4/4/2015

FIDH, 9.4.2015:

Le samedi 4 avril, une dizaine de membres des forces de police égyptiennes ont fait irruption au siège de Radio Horytna au Caire. Sans même présenter un mandat d’arrêt ou de perquisition, la police a perquisitionné les locaux, interrogé le personnel et confisqué trois ordinateurs ainsi qu’un microphone. L’une des principales questions posées concernait leurs affiliations politiques et le contenu des informations transmises, bien que la radio ait essentiellement vocation à diffuser des informations dans le domaine des droits de l’Homme.

UK: "Yemen Cyber Army" hacks website of Al-Hayat

4/14/15

Jerusalem Post, 14.4.2015:

Iranian state media outlet, FARS news, posted a screen shot of the cyber attack which shows a picture of Hezbollah leader Hasan Nasrallah beside a defiant caption.
...
Hackers also reportedly leaked the names of Al-Hayat reader! s and subscribers in order to "to warn all pro-Saudi or pan-Arabs (to) accept Yemen Revolution and join us against your dictators".
...
While it is based in London, Al-Hayat is under the ownership of Khalid Bin Sultan, the former Saudi deputy defence minister and is considered to have a pro-Saudi and pro-Western bent.

Egypt: Three journalists sentenced to life imprisonment

4/16/2015

Reporters Without Borders, 16.04.2015:

They were convicted of putting out “false news” and trying to “spread chaos” in their coverage of the August 2013 demonstrations in Cairo’s Rabaa Al-Adawiya Square in support of deposed President Mohamed Morsi. They can appeal against their conviction.

CNN joins Arabsat to boost reach in Middle East

4/27/2015

Arabsat, 27.04.2015

Egypt: TV presenter given ten-year jail sentence

7/13/2015

Rapid News, 13.07.2015

Matar is an outspoken critic of Egypt's President Abdul Fattah Al Sissi and his government. He left Egypt in 2013 following the overthrow of former President Mohammad Mursi and his Muslim Brotherhood regime.

TV station Al Sharaq said the ruling is "evidence of violation of freedom of opinion and expression" in Egypt, in a statement on Facebook.
The Egyptian Government has repeatedly said that the country's judiciary operates without political interference. However, non-government organisation Reporters Without Borders is one of many critics who say Egypt is facing a continuing crackdown on freedom of information.

Abu Dhabi TV correspondents hurt in Yemen

10/12/15

RapidTVNews, 12.10.15

The journalists are part of the Arab coalition media coverage team reporting on the conflict in Yemen.