Entwicklung des russischen Medienmarkts

Events

Crimea: Ukrainian TV replaced with Russian TV, reporters threatened

Approx. 3/3/2014 - 3/7/2014

Interfax Ukraine, 07.03.2014:
In Crimea, analogue television broadcasting of three nationwide and one Crimean television channels has been stopped. Their frequencies are being used to broadcast four Russian nationwide TV channels.
NTV channel is rebroadcast instead of Inter channel; Channel One TV instead of One Plus One; Rossiya 24 instead of 5 Kanal; and RTR Rossia instead of [Crimea's biggest private] Black Sea TV.

Reporters sans frontières, 07.03.2014

Several dozen men in armed dress but without firearms blocked the entrance to the local state-owned TV station GTRK Krym in Simferopol yesterday. The head of the TV station, Stepan Gulevaty, said that, without giving any explanation, they were preventing anyone from leaving and allowing only the station's employees to enter.

There has been no let-up in cases of journalists being attacked or threatened in Crimea.
...
Yevgeniy Fedorov, a parliamentary representative of the ruling United Russia party , announced yesterday in Moscow that he intended to present a bill tha! t would permit the arrest of media executives or editors who disseminate "mendacious anti-Russian information" or "provide news coverage in support of anti-Russian extremists or separatists". The proposed law would also affect media coverage of events taking place outside Russia, he said.

In Kiev, the cable TV and internet service provider Lanet stopped carrying the signals of three Russian TV stations - Pervyy Kanal [Channel One], RTR-Planeta and NTV Mir - on 4 March on the grounds that they were "broadcasting aggressive propaganda, calling for war and spreading hate".

Sputnik has started its operations in Finnish

4/27/2014

Director of government communications on Russia's Finnish-language news: "It is slipping into the area of propaganda."

Helsingin Sanomat, 27.04.2014

Online "conservative" Tsargrad TV targets opposition, West

August 2014

BBC Monitoring, 30.03.2015:
Tsargrad TV, launched in August 2014, derives its title from the Slavic name for the capital of Byzantine Constantinople, and positions itself as a media outlet for Russia's "conservative majority". The channel, operating from a studio in central Moscow, currently has no live broadcast. Instead, it is made up of pre-recorded reports and interviews with politicians and pundits posted on YouTube and other social media platforms.

It is funded by prominent president Putin supporter Konstantin Malofeyev, an Orthodox billionaire sanctioned by the EU for supporting pro-Russia separatists in Ukraine. The channel's management, Malafeyev told business daily Vedomosti, includes former editor in chief of privately-owned Russian Ren TV Ilya Kuzmenkov and Roger Ailes, a former director of news production at Fox News.

Russia gives cash boost to international "media offensive"

September 23, 2014

In an article in the US magazine The Atlantic, London-based TV producer Peter Pomerantsev said that RT and its Russian stable mates "don't care if they are caught out in a lie". "They care only about clicks and being compelling," he said.[3]
This approach is particularly fruitful nowadays, thinks Pomerantsev, because of the "crisis of faith in the idea of truth" in the West, as evidenced by the popularity of conspiracy theories.
Moreover, RT and Rossiya Segodnya are only part of the Kremlin's "media offensive".
...
According to Grozev, the key to this influence was not sympathy for Moscow as such, but the ability of the "Russian media to come up with more and better stories". "That's what gets reprinted," Grozev said.

siehe auch:
Libération, 24.10.2014: "Les trolls du Kremlin au service de la propagande", http://www.liberation.fr/monde/2014/10/24/les-trolls-du-kremlin-au-service-de-la-propagande_1129062

BBG launches "Nastoyashchee Vremya"

10/14/2014

VoA press release, 14.10.2014:

"Current Time," or "Nastoyashchee Vremya" in Russian, is a joint production of Radio Free Europe/Radio Liberty and the Voice of America undertaken in partnership with public and private broadcasters and internet portals in Georgia, Estonia, Latvia, Lithuania, Moldova, and Ukraine.

Drawing on a network of reporters in the region, European capitals, RFE/RL's headquarters in Prague, and VOA in Washington, D.C., it presents a daily, 30-minute mix of live news coverage, interviews, original features, and political satire. It offers content that is not otherwise available on state-controlled Russian media to provide a "reality check" on local events.

Putin signs law curbing foreign media ownership

October 15, 2014

Interfax, 15 Oct 14:
Russian President Vladimir Putin has signed into law a bill that bans foreign companies owning more than a 20 per cent stake in Russian media outlets, privately-owned Russian news agency Interfax reported on 15 October. The law also bans foreign entities from founding media outlets in Russia.
...
The new law will come in effect as of 1 January 2016, a separate report by Russian state-owned TASS news agency (formerly ITAR-TASS) on the same day said. Media owners will be given until 15 February 2017 to adjust their outlets' ownership structure to the new regulations.

CTC Media, 16.10.2014:
CTC Media's board of directors has formed an advisory committee consisting of non-executive directors, which is in the process of appointing international and local financial and legal advisers, and evaluating the potential actions that the company may take moving forward in order to comply with the amended law.

These actions may include corporate restructuring, franchising and licensing structures, capital reorganization or divestments. CTC Media is also in dialogue with other media companies that are affected by this change in the law.

siehe auch:
Washington Post, 16.10.2014: "Russia tightens grip on independent media voices"

Russia's Communist Party launches own TV channel

10/18/2014

...
"Our channel, 'Red Line' officially received its licence one day ago and will soon broadcast across the whole country," Zyuganov said at a CPRF plenary session at Snegiri, Moscow Region on Saturday [18 October].
Until now, the service has been broadcast on the internet. The channel shows documentary films, special reports, political talk-shows, interviews etc.

Interfax, 18.10.14

Russia launches key satellite

10/22/2014

The Russian communications and broadcasting satellite Express-AM6 has been launched into orbit from Baikonur. Deployed into geostationary orbit at 53 degrees East and expected to be made operational in Q1 next year, it will provide coverage of European Russia, the Urals and Western Siberia, as well as the Middle East, Europe and Africa.

Broadband TV News, 22.10.2014

Kremlin unveils Sputnik

11/10/2014

BBC Monitoring, 13.11.2014
With its planned network of media hubs in 30 cities, Sputnik is the new brand for the radio station Voice of Russia and the foreign-language operations of the RIA Novosti news service, which were taken over by Rossiya Segodnya when it was launched last December.
...
The Sputnik launch came less than a fortnight after the Kremlin's international TV channel RT (formerly known as Russia Today) unveiled a dedicated news service for viewers in the UK. Editor-in-Chief Margarita Simonyan (who holds same position at Rossiya Segodnya) said that new service would seek to "promote debate and new ways of thinking about British issues".

Sputnik starts broadcasting in Georgian

11/11/2014

RIA Novosti, 11.11.2014:
Laskhishvili noted that the radio station was not a "propaganda machine, but will only inform the public on events taking place in society. On the air of the radio station, we are also speaking about what others are keeping silence on".

RT Spanish starts broadcasting in Venezuela

12/11/2014

RIA Novosti, 11.12.2014:
"It is a channel that broadcasts quality programmes. It helps understand this world, which we will continue to change. I personally watch RT all the time. I watch news, documentaries... [source punctuation] The channel recently broadcast a wonderful documentary about fracking techniques," said Maduro.

Ukrainian news TV to target Russian speakers worldwide

12/12/2014

Broadband TV News, 12.12.2014:
According to AKTR and obob.tv, it will be named Pravda Russian World Channel and distributed around-the-clock by Astra at 4.8 degrees East.

Its owner, Pavel Elizarov, the chairman of the production company Savik Shuster Studio, whose facilities it will use, aims to provide objective, complete and impartial information about events in Ukraine, Russia and other countries of the former Soviet Union.

Sputnik starts broadcasting in Belarus

12/15/2014

Pro-Kremlin News Media announces staff cuts

12/17/2014

RIA Novosti, 17.12.2014:
Rumors are circulating that News Media may dismiss half of its staff due to financial problems, the report said.

TV2 in Tomsk is taken off air

1/1/2015

Freedom House, 4.01.2015:
"The government's haste and secrecy in silencing Tomsk's only independent TV station shows that this broadcaster has become inconvenient to the state," said Karin Deutsch Karlekar, director of the Freedom of the Press project at Freedom House.
...
in November 2014, RTRS announced it would not renew TV2's contract after its expiration in December. Also, Roskomnadzor, the federal telecommunications agency, reversed its decision to renew its cable broadcasting license until 2025.

Russia to allocate more funds for foreign-language broadcasters

1/15/2015

TASS, 15.1.2015:
The purpose of funding is "increasing the participation of the Russian Federation in the international exchange of information", "protecting the national interests of the Russian Federation in the information sphere", "international cooperation in! the field of mass media, the formation of an objective image of Russia abroad". The effectiveness of the work will be evaluated in terms of the audience figures of the Russia Today channel, the total number of the MIA Rossiya Segodnya's broadcast hours per day for foreign audiences, as well as MIA Rossiya Segodnya's citation index in foreign media.

NBCUniversal pulls international division out of Russia

1/23/2015

RT expands broadcasting in Australia

2/24/2015

RIA Novosti, 24.02.2015:
[Editor in chief Margarita Simonyan] added that until now the channel had been accessible only through a satellite.

Roskomnadzor issues broadcasting license to CNN International

2/26/2015

RIA Novosti, 26.02.2015

Interfax, 17.02.3015:
"We have received an application from the TV channel CNN International to obtain a universal licence to broadcast in Russia," Vadim Ampelonskiy, press-secretary at Roskomnadzor, told Interfax.

BBG's budget request makes Russia a priority

3/10/2015

BBG, 10.3.2015:
The budget request prioritizes expanding avenues to reach Russian-speaking audiences! . The proposed investment of 15.4m dollars would increase Russian-language TV programming, as well as grow multi-platform digital engagement efforts toward the region.

Putin reports millions of attacks on websites, orders FSB to clean internet

3/26/2015

Interfax, 26.03.2015

In the same report, Interfax quoted Putin as saying that Russia had found more than 25,000 internet resources with illegal contents.
"We should continue to clean the Russian internet space from the illegal and criminal contents, to use modern technologies more ac! tively for this purpose and to participate in shaping the system of international information security," Putin said, as quoted in a later report by Interfax on the same day.

RT tightens its belt

4/8/2015

Broadband TV News, 08.04.2015:
Although RT (Russia Today) is to receive additional subsidies, plans to launch French and German versions of the service are to remain on hold.
...
RT spent around $260 million on the distribution of its signals in various countries in 2014, with the entire budget for the station being about $445 million.

However, with the fall in the rate of the ruble to the dollar, the budget was effectively cut to only $236 million.

This has resulted in the cost of paying partner networks being now more than RT’s entire budget.

Isis launches Russian-language propaganda channel

6/18/15

RFE/RL, 06.07.2015, Guardian 13.07.2015:

Now Furat, which was announced on 5 June and began tweeting on 18 June, produces a mix of subtitled videos, addresses from Isis militants, DVDs, motivational messages, listicles, and propaganda in original Russian produced inside Syria and Iraq.
...
Furat’s main purpose is to recruit new Russian-speaking militants, both from the Russian Federation – particularly the North Caucasus – and elsewhere in the former Soviet Union, especially Central Asia.
...
Another important aim is to build ideological bridges between militants in Syria and Iraq, and those who are still in the North Caucasus. A recent Facebook post included photographs of a batch of CDs with an explanation that these were for “brothers in the caliphate”, the term used by Isis for territory under its control.

Putin orders government to create new Russian sports TV

06/25/2015

Website des Präsidenten, 25.06.2015

Putin ordered the government, together with Russian state gas company Gazprom, All-Russian State Television and Radio Company (VGTRK), the autonomous NGO Sports Broadcasting (Sportivnoye Veshchaniye) and the Russian Olympic Committee, to set up an "all-Russian mandatory free-to-air sports-oriented TV channel based on the sports TV channels of open joint-stock company NTV-Plus (NTV-Plyus)", the instruction said.
...
VGTRK has not been able to achieve its aim of creating a universally accessible sports channel because the broadcasting rights for the most popular sport, football, are owned by Gazprom-Media. So it has been decided to set up a new free-to-air channel from Rossiya 2 as part of Gazprom-Media, the representative said.

Putin signs into law bill on "compulsory" free TV, radio channels

7/12/15

RIA Novosti, 12.7.15:
This document introduces in the country a concept of compulsory generally-accessible television channels and radio stations that are subject to distribution through "all the broadcasting media" free of charge to television viewers and radio listeners.

Putin approves extra 120m $ for Russia's two biggest broadcasters

7/13/15

TASS, 13.7.15

UK bank account of Rossiya Segodnya closed

7/13/15

RIA Novosti, 13.7.15:

The company's account in Barclay's Bank in the UK has been closed due to sanctions introduced by the Exchequer (HM Treasury), RIA reported.